تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 12:30
کد خبر : 11944

اردوغان دوست دارد پوتین باشد یا بوتفلیقه؟

اردوغان دوست دارد پوتین باشد یا بوتفلیقه؟

سقوط لیر باعث شده «رجب طیب اردوغان» در شدیدترین تنگنا از زمان نخست وزیری (سال ۲۰۰۳) تا اکنون که یک‌تنه همه‌کاره ترکیه شده، قرار بگیرد.   اردوغان که در ابتدای هزاره سوم میلادی توانست اقتصاد مضمحل ترکیه را با تورم حدود ۷۰ درصدی به جمع ۲۰ قدرت اقتصادی جهان برساند حالا با تظاهرات مردم شهرهایی

سقوط لیر باعث شده «رجب طیب اردوغان» در شدیدترین تنگنا از زمان نخست وزیری (سال ۲۰۰۳) تا اکنون که یک‌تنه همه‌کاره ترکیه شده، قرار بگیرد.

 

اردوغان که در ابتدای هزاره سوم میلادی توانست اقتصاد مضمحل ترکیه را با تورم حدود ۷۰ درصدی به جمع ۲۰ قدرت اقتصادی جهان برساند حالا با تظاهرات مردم شهرهایی مثل آنکارا و استانبول روبرو است که شاهد سقوط مداوم ارزش پول ملی خود هستند. ارزش برابری لیر برابر یک دلار طی چند هفته از هشت به حدود سیزده رسیده و می‌رود تا ارزش آن نصف شود.

 

 

«علی باباجان» رهبر حزب «جهش و دموکراسی» و معاون و وزیر سابق کابینه اردوغان که زمانی از نزدیکان رئیس‌جمهور بود در این باره می‌گوید: با هزار زحمت و پس از سال‌ها، تورم را یک رقمی و ۶ صفر را از پول ملی حذف کردیم اما دولت اردوغان با سوء مدیریت  تورم را دوباره دورقمی و با سقوط لیر به بالای ۱۰ واحد در برابر دلار ، یک صفر دیگر به واحد پول ملی ترکیه بازگرداند. مشکل اقتصاد ترکیه تنها ناشی از  سیاست‌های غلط و سو مدیریت حکومت اردوغان است.

 

 

از سوی دیگر، ترکیه مدت‌ها است با بلندپروازی‌های اردوغان در سیاست خارجی روبرو است. رویای احیای امپراتوری عثمانی همیشه بخشی از سیاست خارجی ترک‌ها بوده است اما در این گیر و دار هر بار این رویا در سیاست خارجی ترکیه پررنگ شده است بازیگران منطقه ای و جهانی حساس تر شده و روند این موضوع باعث دردسر اردوغان شده است.

 

ماجرای حمایت اردوغان از اخوانی‌ها در مصر و کودتای این کشور به دست «عبدالفتاح السیسی» که باعث شد اولین و تا به امروز آخرین دولت غیر ظامی این کشور سرنگون شود، پایان کار اقدامات اردوغان و ترکیه در مصر بود. اما ماجراجویی اردوغان در مناطقی مانند لیبی، سوریه، قفقاز و … ادامه دارد.

 

وی در حالی به شعرخوانی درباره رود ارس می پردازد و در یک حرکت نمایشی از رهبر حزب  ترک‌گرای «حرکت ملی» ترکیه نقشه جنجالی تحت عنوان «نقشه جهان ترک» دریافت می‌کند که به شدت واحد پول این کشور یعنی لیر در حال سقوط است و مردم این کشور زیر بار مشکلات اقتصادی فراوانی قرار دارند.

 

 

به گزارش ایران مامن، اقتصاددانان می‌گویند تورم ترکیه به دلیل سوءمدیریت اقتصادی، نگرانی‌ها درباره کسری بودجه، ذخایر مالی و بدهی‌های خارجی این کشور و فشار رئیس‌جمهوری ترکیه برای کاهش نرخ‌ بهره در حال تشدید است.

 

این موضوع سبب شده تا رهبران اپوزیسیون ترکیه شامل «حزب جمهوری‌خواه خلق» و دوستان سابق ضمن تاختن به عملکرد رجب طیب اردوغان در پی سقوط ارزش لیر این کشور، برگزاری فوری انتخابات زودهنگام را خواستار شوند.

 

از سوی دیگر سد سازی‌های ترکیه روی سرچشمه رودهای دجله و فرات و ارس ناخرسندی شدید ایران، سوریه و عراق را به دنبال داشته و آغازی بر جنگ آب در خاورمیانه به شمار می‌آید.

 

حالا دولت اردوغان یک سر بزرگ و پرسودا بر بدنی نحیف دارد که کارشناسان مطرح می‌کنند اگر وی کاری در حوزه اقتصادی نکند قطعا این سر خواهد افتاد. مزیتی که اردوغان را همواره در این سال‌ها در مسند ریاست ترکیه نگاه می‌داشت پیشرفت اقتصادی بود و حالا اقتصاد به پاشنه آشیل دولت وی تبدیل شده است.

 

 

علاوه بر همه این‌ها، کم نیست تصاویری که از ناتوانی جسمی اردوغان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخیده و نشان می‌دهد او دیگر «پوتین‌وار» و مانند قبل با فوتبال بازی کردن نمی‌تواند توان بدنی‌اش را به رخ رقبا بکشد و کم کم باید به سرنوشت «بوتفلیقه» همتای سابق الجزایری بیاندیشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات