تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1400 - 23:38
کد خبر : 12131

مذاکرات هسته‌ای و مُسکن سمّی برای تهران

مذاکرات هسته‌ای و مُسکن سمّی برای تهران

آنچه باعث ترغیب جمهوری اسلامی برای ورود مجدد به مذاکرات اتمی در وین شد، کاهش نسبی و البته ناچیز «فشار حداکثری» دولت ترامپ در دوره بایدن بود.   در مقابل، یکی از اصلی‌ترین موانع تن‌دادنِ دیپلمات‌های دولت رئیسی به پیش‌نویس توافقات ۶دور مذاکره دوره روحانی، احتمال تکرار اقدامی است که ترامپ اردیبهشت ۹۷ در خروج

آنچه باعث ترغیب جمهوری اسلامی برای ورود مجدد به مذاکرات اتمی در وین شد، کاهش نسبی و البته ناچیز «فشار حداکثری» دولت ترامپ در دوره بایدن بود.

 

در مقابل، یکی از اصلی‌ترین موانع تن‌دادنِ دیپلمات‌های دولت رئیسی به پیش‌نویس توافقات ۶دور مذاکره دوره روحانی، احتمال تکرار اقدامی است که ترامپ اردیبهشت ۹۷ در خروج از برجام صورت داد.

 

جمهوریخواهان رادیکال یا به عبارتی دیگر ترامپی‌های کنگره ایالات متحده از همین الان می‌گویند هرگونه توافقی را که دموکرات‌ها با ایران امضا کنند، پاره خواهند کرد.

 

 

اوضاع سیاسی آمریکا و محبوبیت رئیس‌جمهوری دموکرات به شکلی است که ناکامی این حزب در انتخاباتِ پیش روی کنگره دور از ذهن نیست. طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، میزان محبوبیت بایدن در نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» در هفته‌های اخیر (روزهای پایانی آبان‌ماه) فقط ۳۶ درصد بوده است.

 

و اما در مورد کاهش فشار حداکثری، ناظران مسائل بین‌المللی مهمترین نمود این گزاره را توقف فرایندِ به صفر رسیدن صادرات نفت ایران می‌دانند؛ فرایندی که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ با شدت بیشتری پیگیری می‌شد.

 

به گزارش ایران مامن، اکنون با کاهش نسبی فشارها بر ایران، دولت رئیسی موفق به بستن قراردادهایی مانند سوآپ گازی با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان می‌شود، در حالی که هراس از تحریم‌های زنجیره‌ای ترامپ، دولت‌ها را از هرگونه مبادله و توافقی با جمهوری اسلامی بازمی‌داشت.

 

از سوی دیگر آمار شرکت «ورتکسا آنالیتیکس» می‌گوید صادرات نفت ایران به چین در اوت ۲۰۲۱ به ۶۶۰ هزار بشکه و در سپتامبر به ۵۴۵ هزار بشکه در روز رسیده است تا ایران ماهانه به ۱.۳ میلیارد دلار فروش نفت دست یابد.

 

 

از دید بسیاری از تحلیلگران، این تصور در دولت جدید شکل گرفته که با این حداقل درآمد ارزی می‌توان مدت بیشتری در برابر تحریم‌های شدید آمریکا ایستادگی کرد.

 

البته نفت‌فروشی ایران با سختی‌های بسیاری همراه است. «حمیدرضا صالحی» عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشته بابت تهاتر نفت و کالا هم امتیاز می‌دهیم و هم تخفیف و هر کالایی با هر قیمتی به ما بدهند باید بپذیریم

 

منتقدان سیاست دولت بایدن بر این باورند این وضعیت دسترسی به منابع ارزی برای ایران به شکل مُسکنی عمل می‌کند که از رنج تحریم‌ها می‌کاهد و به جای مشوق جهت حصول توافق، باعث سرسختی بیشتر نمایندگان تهران در مذاکرات می‌شود.

 

از سوی دیگر، با طولانی‌ شدن مذاکرات، بسندگی به این میزان صادرات انرژی در مجموع جایگاه ایران در بازار‌های جهانی را ضعیف و ضعیفتر کرده و نفت به شکل مُسکنی سمّی عمل خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات