تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 - 13:13
کد خبر : 13706

بازار خودرو و معرکه‌های تازه؛ از بورس تا واردات

بازار خودرو و معرکه‌های تازه؛ از بورس تا واردات

واردات خودرو که از سال ۱۳۹۷ به دلیل کمبود منابع ارزی و ماجراهای مربوط به سوءاستفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی متوقف شده بود، بار دیگر قرار است از سرگرفته شود. گفته می‌شود ابراز نارضایتی‌های مکرر رهبر انقلاب از گزارشات واصله از اوضاع تولیدات داخلی، بر مقاومت هزاردستان خودرویی تاثیر گذاشته و باعث شده از خود

واردات خودرو که از سال ۱۳۹۷ به دلیل کمبود منابع ارزی و ماجراهای مربوط به سوءاستفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی متوقف شده بود، بار دیگر قرار است از سرگرفته شود. گفته می‌شود ابراز نارضایتی‌های مکرر رهبر انقلاب از گزارشات واصله از اوضاع تولیدات داخلی، بر مقاومت هزاردستان خودرویی تاثیر گذاشته و باعث شده از خود نرمش نشان دهند.

 

موضوع از سرگیری واردات خودرو از سال گذشته مطرح و طی چندین نوبت رفت‌وآمد بین مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و… در نهایت هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از تصویب کلیات واردات خودرو در هیأت وزیران و تصویب نهایی آن در آینده نزدیک خبر داد.

 

پس از آنکه وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو خبر داد، اخباری به‌ویژه در شبکه‌های مجازی مبنی بر اینکه واردات خودرو با دو شرط سقف قیمت خودرو ۷۰۰۰ دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی آزاد شده، منتشر شد اما بلافاصله معاون حقوقی این وزارتخانه موضوع را شایعه خواند و تکذیب کرد. یکی- دو روز بعد از این، دوباره صحبتی مبنی بر تعیین سقف قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار و حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی مطرح شد. این در حالی است که وزیر صمت و معاونان وی تاکید کرده‌اند که تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی است.

 

با این حال همچنان تردیدهای جدی در مورد امکان تغییر وضعیت بازار خودرو از طریق واردات وجود دارد. «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه حامیان فعلی واردات خودرو خود بانیان وضعیت موجود هستند به «ایسنا» گفته است: هیچگاه چنین اجازه‌ای صادر نخواهد شد. خودروی زیر ۲۰ هزار دلار با کیفیت مناسب که تمام استانداردهای ۸۵گانه را هم پاس می‌کنند، وجود دارد اما بدیهی است که دولت این کار نخواهد کرد که منجر به تعطیلی خودروسازان بزرگ داخلی شود. … تصمیم گرفتند اقدامی صورت گیرد تا کمی از تب‌وتاب موضوع کاسته شود.

 

 

با این حال، روزنامه «ایران» در توصیف پیامدهای تصمیمات اخیر خودرویی زیر تیتر «قیمت خودرو ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان ارزان شد» این رخداد را حاصل راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به عنوان سازوکار جایگزینی قرعه کشی عنوان کرده است.

 

همچنین «ایرنا» به نقل از یک فعال بازار خودروهای خارجی نوشته است: قیمت خودروهای خارجی که در حدود یک ماه گذشته با رشد همراه شده بود، از روزهای گذشته به دلیل قوت گرفتن موضوع واردات خودرو و همچنین باز شدن این سامانه، با ثبات و در برخی موارد با کاهش و رکود مواجه شده است.

 

به گزارش ایران مامن، موضوع دیگری که این روزها در بازار خودرو باعث بحث و نظرهای مختلفی شده ماجرای ورود خودرو به بورس است. به گزارش روزنامه «ابتکار» برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که بورسی شدن خودرو می تواند باعث افزایش شفافیت در بازار و کاهش نسبی فاصله قیمت کارخانه و بازار شود.

 

در مقابل این دیدگاه‌ها «فربد زاوه» اظهار داشته عرضه خودرو در بورس یکی از طرح‌های بیهوده‌ای است که ارائه شده و مزیتی را برای ما به همراه نخواهد داشت. عرضه خودرو در بورس سبب رسیدن قیمت‌ کارخانه به قیمت بازار نمی‌شود و فقط در این میان مردم اعتمادشان را نسبت به بورس بیشتر از قبل از دست خواهند داد.

 

«اعتماد» نیز به نقل از یک کارشناس خودرو نوشته است: بورس کالا این مزیت را دارد که شکاف قیمتی و دونرخی بودن قیمت‌ها در بازار خودرو را سامان می‌دهد، البته فروش خودرو در بورس کالا همانند قرعه‌کشی تجربه جهانی ندارد و ما در ایران همه این موضوعات را به صورت آزمون و خطا و برای اولین‌بار در دنیا تجربه می‌کنیم. «حسن کریمی‌سنجری» درباره واردات خودرو هم اظهار داشته با توجه به اینکه خودروساز ما فعلا توان افزایش تولید خود را ندارد ما می‌توانیم اختلاف تولید و نیاز واردات را از طریق واردات تامین کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات