تاریخ انتشار : یکشنبه 13 شهریور 1401 - 23:46
کد خبر : 15588

پاتک کمونیستی به کوکاکولا

پاتک کمونیستی به کوکاکولا

چین در راستای تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای کنار زدن آمریکا و متحدانش از صحنه قدرت جهانی و همچنین نمایش خود به عنوان ابرقدرت یکه‌تاز جهانی علاوه بر رقابت در تمامی زمینه‌های اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی، در سال‌های اخیر کوشیده تا از طریق نفوذ در شرکت‌های بزرگ تجاری و فناوری به جمع‌آوری اسرار تکنولوژی‌های نوین پیشرفته

چین در راستای تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای کنار زدن آمریکا و متحدانش از صحنه قدرت جهانی و همچنین نمایش خود به عنوان ابرقدرت یکه‌تاز جهانی علاوه بر رقابت در تمامی زمینه‌های اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی، در سال‌های اخیر کوشیده تا از طریق نفوذ در شرکت‌های بزرگ تجاری و فناوری به جمع‌آوری اسرار تکنولوژی‌های نوین پیشرفته و همچنین اسرار محرمانه شرکت‌های تجاری بزرگ و غول‌های صنعتی ایالات‌متحده اقدام کند.

 

به گزارش ایران مامن، پروژه تهاجمی چین در خصوص سرقت اسرار تجاری و فناوری شرکت‌های بزرگ آمریکایی در قالب برنامه هزاران استعداد دولت این کشور که در ظاهر وظیفه شناسایی و بازگرداندن متخصصان برجسته چینی شاغل در شرکت‌های آمریکایی به کشور چین را بر عهده‌ دارد در حال اجرا است. در یکی از آخرین اقدامات از این دست چندی پیش یک شیمی‌دان شاغل در شرکت کوکاکولا به جرم سرقت اسرار تجاری این شرکت به نفع کشور چین به ۱۴ سال زندان محکوم  شد.

 

به گزارش نشریه «فاکس‌بیزینس»، چندی پیش «ژیائورونگ شانون‌یو» زن شیمیدان چینی‌الاصل میشیگانی شاغل در شرکت کوکاکولا که سال گذشته به اتهام سرقت اسرار تجاری این شرکت به نفع دولت چین بازداشت شده ‌بود به حکم یک قاضی فدرال در گرینول تنسی به ۱۴ سال حبس محکوم شد. در این گزارش آمده ‌است که قاضی علاوه بر این حبس، ژیائورونگ‌یو را به اتهام توطئه برای کلاهبرداری اقتصادی، سرقت اسرار تجاری و جاسوسی اقتصادی به پرداخت ۲۰۰ هزار دلار جزای نقدی محکوم ساخت. بر اساس اسناد و مدارک ارائه‌شده  به این دادگاه یو اسناد تجاری ارزشمند مربوط به فرمولاسیون پوشش‌های بیسفنول-ای آزاد مورد استفاده در قوطی‌های نوشیدنی را به هنگام کار در شرکت کوکاکولا و همچنین شرکت ایست‌من شیمی واقع در ایالت تنسی به نفع حزب کمونیست چین به سرقت برده‌ است.

 

در گزارشی که در حدود یک سال قبل هم‌زمان با دستگیری یو در وب‌سایت «کراول‌ترید‌سکرت» در خصوص پوشش خبری این حادثه منتشر شده به وضوح به این نکته اشاره شده‌ که شانون‌یو به علت سابقه طولانی فعالیت در شرکت کوکاکولا و ایست‌من شیمی و قرار گرفتن در زمره مهندسان ارشد این شرکت‌ها دارای دسترسی ویژه به اسرار تجاری مرتبط با فرمولاسیون بیسفنول-‌ای آزاد این شرکت‌ها بوده که گفته می‌شود سایر کارمندان از این دسترسی بی‌بهره هستند و بنابراین وی با سوءاستفاده از این دسترسی‌ها توانسته تا این بخش از اسرار تجاری این دو شرکت را به سرقت ببرد.

 

همچنین طبق اسناد منتشر شده از این دادگاه اطلاعات فناوری به سرقت رفته در این پرونده که گفته‌شده توسعه آن ۱۲۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته‌ مورد استفاده  چند شرکت مختلف در ایالات‌متحده از جمله ایست‌‌من شیمی، داون چمیکال، پی‌پی‌جی، تویوچم و … ، بوده‌است که بنا بوده تا یو پس از سرقت این اسناد به همراه شریک تجاری‌اش یعنی شرکت چینی ویهای جین‌هوگ با دریافت کمکی چند میلیون دلاری از طرف دولت چین در قالب اعطای جایزه طرح هزاران استعداد نسبت به توسعه این فناوری در کشور چین اقدام کند.

 

در رابطه با طرح هزاران استعداد، فاکس‌بیزینس نوشته این طرحی ‌است که به ابتکار دولت چین در راستای جذب متخصصانی که در خارج از این کشور و به ویژه در آمریکا فعالیت می‌کنند طراحی ‌شده و چین در پوشش این طرح در تلاش است تا پس از جذب متخصصین در قالب اعطای پاداش‌های مالی چشمگیری به آنان، از آن‌ها برای سرقت اطلاعات شرکت‌های تجاری هدف کمک بگیرد. بر اساس شواهد و مدارک مندرج در پروند یو از جمله اسناد مرتبط با مکاتبات وی با طرح هزاران استعداد مشخص شده‌ است که وی علاوه بر شرکت ویهای جین هانگ اسراری را به نفع دولت چین، دولت محلی استان شاندونگ، شهر ویهای و همچنین حزب کمونیست چین نیز به سرقت می‌برده ‌است.

 

علاوه بر همه این‌ها و چند هفته بعد از شروع جنگ اوکراین یعنی در اردیبهشت‌ماه سال جاری، تارنمای رجیستر خبر داد یک عامل تهدید نسبتا جدید که استورموس نام دارد و در روسیه مستقر است، ۱۶۱ گیگابایت اطلاعات کوکاکولا را در دارک وب برای فروش به بالاترین قیمت پیشنهادی گذاشته است.

 

 

استورموس علنا از حمله نظامی روسیه به اوکراین حمایت و تاکید کرده که دست روی دست نخواهد گذاشت و تحمل نمی کند عوامل تهدید مختلف سراغ سازمان‌ها و زیرساخت‌های روسیه بروند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات