تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 15:19
کد خبر : 16821

اجاره‌ بها و پرش پاییزی

اجاره‌ بها و پرش پاییزی
پس از رشدی چشمگیر برخی تصور می‌کردند روند افسارگسیخته افزایش اجاره بها جایی از سرعتش کاسته خواهد شد اما  آمارهای بانک مرکزی مشخص ساخت اجاره مسکن شهر تهران در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۴۰.۹ درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران از رشد ۶۰.۹ درصدی نرخ اجاره بهای مسکن طی زمستان ۱۴۰۰ خبر داد واعلام کرد متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی نیز ۲۴.۸ درصد افزایش یافت.

 

به گزارش ایران مامن، پس از این رشد چشمگیر برخی تصور می‌کردند روند افسارگسیخته افزایش اجاره بها جایی از سرعتش کاسته خواهد شد اما  آمارهای بانک مرکزی مشخص ساخت اجاره مسکن شهر تهران در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۴۰.۹ درصد افزایش داشته است.

 

با این حال و پس از آن که بالاترین رشد ماهیانه نرخ اجاره بها در تهران و کل کشور از ابتدای امسال تاکنون در ماه مهر به ثبت رسید، بررسی‌ها از افت نسبی روند افزایش قیمت‌ها در آبان و آذر حکایت دارد.

 

به گزارش ایسنا، بازار اجاره در ماه‌های آبان و آذر ۱۴۰۱ نوسان افزایشی کمتری را در مقایسه با مهرماه تجربه کرده است. آبان امسال نرخ رشد ماهیانه اجاره بها در شهر تهران طبق شاخص بانک مرکزی ۴.۱ درصد و در کل کشور  بر اساس اعلام مرکز آمار ۳.۷ درصد بود. ارقام مذکور در مهرماه به ترتیب ۷ درصد و ۶.۱ درصد اعلام شد. بر این اساس از تورم ماهیانه اجاره بها کاسته شده است.

 

همچنین تورم نقطه به نقطه اجاره بها در کل کشور که رشد قیمت در مقایسه با آبان سال گذشته را نشان می‌دهد ۳۹.۱ درصد و در ۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال ۳۱.۳ درصد بود. آبان ۱۴۰۱ در شهر تهران نیز تورم نقطه به نقطه اجاره ۳۹.۸ درصد به ثبت رسید.

 

به طور کلی میزان رشد ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد و آبان ۳.۷ درصد اعلام شد.

 

آمار و ارقام توضیح می‌دهد که اگرچه بازار اجاره در مقایسه با نقطه اوج خود در مهرماه دچار افت شده، رشد قیمت‌ها همچنان با سرعتی کمتر از قبل ادامه دارد. عواملی همچون عقب ماندگی بازار اجاره در مقایسه با افزایش قیمت مسکن، تورم عمومی، کاهش ساخت و ساز و فشار تقاضا برای سکونت منجر به تورم اجاره شده است.

 

داده‌نماهای زیر وضعیت بازار مسکن و رهن و اجاره آن در مناطق ۲ و ۵ پایتخت را نشان می‌دهد:

برای دیدن داده‌نماها روی تصاویر کلیک کنید

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات