تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 19:16
کد خبر : 19885

ایران، اسرائیل و جنگ غزه؛ یک به چند؟

ایران، اسرائیل و جنگ غزه؛ یک به چند؟
اسرائیلی‌ها از زمان وقوع «طوفان الاقصی» یعنی میانه مهرماه سرمایه‌های انسانی هنگفتی را در حوزه نظامی از دست داده‌اند

هدف قرار دادن «سیدرضی موسوی» در سوریه که روز دوشنبه چهارم دی (۲۵ دسامبر) اتفاق افتاد باعث شد تا بسیاری از مقامات لشکری و کشوری در ایران از تاوان پس دادن اسرائیل سخن بگویند.

 

همچنین «نیروهای مقاومت در منطقه: انتقام سید رضی را می‌گیریم» عنوان روزنامه «کیهان» و حاوی بازتابی از واکنش گروه‌های مقاومت به این رخداد بود.

 

به گزارش ایران مامن، تحلیلگران برخی در این باره بیان داشتند که اقداماتی از این دست احتمالا کشاندن ایران به جنگ غزه را دنبال می‌کند و طیفی هم گفتند که هدف ایجاد درگیری میان تهران و واشنگتن در منطقه است خصوصا در زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا دستور حمله به گروه‌هایی مانند کتائب حزب‌الله عراق را صادر کرده است.

 

 

به نوشته «شهروند» در گزارشی که دو سال قبل کانال ١۴ رژیم صهیونیستی درباره شهید موسوی منتشر کرده است از تعابیری چون «رابط ایران در سوریه»، «مدیر دفتر رابط بین دمشق و تهران»، «مغز متفکر جابه‌جایی تجهیزات از منطقه دمشق به انبارهای مهمات در سوریه یا به حزب‌الله لبنان» برای وی استفاده شده بود.

 

با این حال باید گفت اسرائیلی‌ها از زمان وقوع «طوفان الاقصی» یعنی میانه مهرماه سرمایه‌های انسانی هنگفتی را در حوزه نظامی از دست داده‌اند.

 

مرتبط:

چک سفید امضای بایدن به اسرائیل

هفت هدف اسرائیل از حمله به غزه، جنوب لبنان و سوریه

 

«فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «تیر خلاص به ۱۴ فرمانده ارتش اسرائیل» نوشته است: اگر خسارت‌های مالی‌ای که صهیونیست‌ها از آغاز جنگ متحمل شده‌اند و فضایی منفی که در میان افکارعمومی جهان علیه آنها ایجاد شده را نادیده بگیریم، صهیونیست‌ها در این حملات برخی از فرماندهان نظامی و رده‌بالای خود را از دست داده‌اند تا آنجا که خبرها درباره کشته شدن آنها را با تاخیر منتشر کردند و در‌مورد برخی از فرماندهان نیز هنوز اطلاع دقیقی وجود ندارد. این علاوه بر افسرانی است که ارتش‌صهیونیستی در این جنگ از دست داده است. به‌نظر می‌رسد خسارتی که ارتش اسرائیل در جریان این حمله متحمل شده است، چندین سال زمان نیاز دارد تا جبران شود.

 

این روزنامه عناوین فرماندهان از فرمانده لشکر جنوبی ارتش اسرائیل تا فرمانده ارشد ارتش رژیم‌صهیونیستی در منطقه جولان و یکی از مهره‌های اطلاعاتی این رژیم را فهرست کرده و به نقل از یک کارشناس مسائل خاورمیانه افزوده است: اسرائیل برای جبران شکست اطلاعاتی سردار موسوی را ترور کرد.

 

«پژوهش ایرنا» نیز گزارش داده سه هفته پیش رسانه‌های اسرائیلی به نقل از وزارت دارایی رژیم صهیونیستی خبر دادند جنگ اخیر برای این رژیم به طور متوسط روزانه ۲۶۰ میلیون دلار خسارت دارد و در مجموع ۱۸ درصد از نیروی کار اسرائیل را دچار نقصان می‌کند.

 

هزینه کل جنگ برای اسرائیل (در آن زمان) چیزی در حدود ۲۰۰ میلیارد شِکِل (نزدیک به ۵۱ میلیارد دلار) برآورد شده که نزدیک به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم بوده است. این میزان با ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه مشخصا افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات