تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1403 - 16:42
کد خبر : 20722

تلطیف فضای خارجی بعد از سانحه هوایی

تلطیف فضای خارجی بعد از سانحه هوایی
در حالی که پس از حمله انتقامی اواخر فروردین ماه ایران به اراضی اشغالی با ده‌ها موشک و پهپاد، به نظر می‌رسید توازن نظامی-امنیتی تازه در منطقه تنظیم و از دید برخی ناظران منجر به افزایش پرستیژ تهران شده، اکنون فقدان رئیس جمهور و نیز رئیس دستگاه دیپلماسی تا حدودی تلطیف فضای نگرش به مسائل ایران را در جهان به دنبال داشته است.

سانحه‌ای که بعد از ظهر روز یکشنبه سی‌ام اردیبهشت اتفاق افتاد و فرجامی شهادت‌گونه برای «سیدابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» رقم زد علاوه بر مردم ایران، کشورهای دیگر را نیز در شوک فروبرد.

 

پس از اعلام رسمی این خبر، دوستان و همسایگان ایران مانند سوریه و لبنان و تاجیکستان سه یا دو روز عزای عمومی برای همدردی با این سانحه اعلام کردند و ترکیه و پاکستان و عراق و هند و … هم در عزای عمومی با ایران همراه شدند.

 

اعضای شورای امنیت سازمان ملل هم جلسه روز گذشته خود را با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران آغاز کردند که این واکنش با خشم نه چندان غیرمنتظره نماینده رژیم صهیونیستی مواجه شد.

 

 

در آغاز نشست امروز (سه شنبه) وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه قزاقستان که قرار بود امیرعبداللهیان نیز به عنوان نماینده ایران در آن حضور یابد، حاضران با یک دقیقه سکوت به مقام رئیس جمهور و وزیر خارجه فقید ادای احترام کردند.

 

 

مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای وین در محل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به نشانه ادای احترام به مقام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری شهید ایران و هیات همراه وی، یک دقیقه سکوت کردند.

 

همچنین از روز گذشته سیل پیام‌های تسلیت راهی تهران شده است؛ از ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا در غرب تا کره شمالی و چین در شرق جهان.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که پس از حمله انتقامی اواخر فروردین ماه ایران به اراضی اشغالی با ده‌ها موشک و پهپاد، به نظر می‌رسید توازن نظامی-امنیتی تازه در منطقه تنظیم و از دید برخی ناظران منجر به افزایش پرستیژ تهران شده، اکنون فقدان رئیس جمهور و نیز رئیس دستگاه دیپلماسی تا حدودی تلطیف فضای نگرش به مسائل ایران را در جهان به دنبال داشته است.

 

مرتبط:

فرجام شگفت رئیس السادات

 

سال‌ها پیش از این و به دنبال وقوع زلزله ویرانگر بم (دی ماه ۱۳۸۲) شاهد بروز شرایطی تقریبا مشابه و حضور محموله‌های آمریکایی و امدادگران اروپایی در نواحی زلزله‌زده بودیم.

 

در فضای پیش از سانحه هوایی اخیر نیز زمزمه‌های گوناگونی درباره مذاکره میان تهران و واشنگتن به گوش می‌رسید تا جایی که نتایج آن خود را در افت بهای ارز و طلا نشان داد.

 

حسین امیرعبداللهیان نیز در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود در این باره، در جریان نشست گفت‌وگو‌های ایرانی-عربی بیان داشته بود: ما در دولت سیزدهم اقتصاد و سیاست خود را وابسته به توافق نکرده‌ایم، اما همان‌طور که در مذاکرات رفع تحریم‌ها در این دولت بار‌ها اعلام کردیم، در صورت موافقت همه طرف‌ها برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ میلادی و مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل، ما هم آمادگی داریم همچنان در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات