تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 - 23:01
کد خبر : 11751

سمبولیسم غربی در جدال شرقی؛ از آبنمای تروی تا مرد ویترویوسی

سمبولیسم غربی در جدال شرقی؛ از آبنمای تروی تا مرد ویترویوسی

رهبران کشور‌های جی۲۰ در اجلاس اخیر این گروه که از ۳۰ اکتبر (۸آبان) در رم برگزار شد، مقابل آبنمای مشهور تروی (trevi fountain) در قلب پایتخت ایتالیا عکس یادگاری گرفتند.   در این برهه از تاریخ که کشور‌های غربی و متحدانشان دچار تزلزل در رویاروی با شرق شده ا‌ند، گرفتن این عکس در مقابل مجسمه

رهبران کشور‌های جی۲۰ در اجلاس اخیر این گروه که از ۳۰ اکتبر (۸آبان) در رم برگزار شد، مقابل آبنمای مشهور تروی (trevi fountain) در قلب پایتخت ایتالیا عکس یادگاری گرفتند.

 

در این برهه از تاریخ که کشور‌های غربی و متحدانشان دچار تزلزل در رویاروی با شرق شده ا‌ند، گرفتن این عکس در مقابل مجسمه تروی خالی‌ از معنا نیست. این آب‌نما را که یکی‌ از بزرگترین‌ها از نوع خود محسوب می‎شود، باید سمبلی کلیدی در این تنازع غربی-شرقی دانست.

 

پس‌زمینه این فواره، کاخ مجللی است که به عنوان سمبل رم از آن یاد می شود. در مقابل آن، آبنما با چهار ستون عظیم خود نمایانگر نظام جدید رم و امپراطوری آن است. غول پیکران به عنوان محافظان امپراطوری در مقابل تلاطم خشن آب های اقیانوس ایستادگی می‌کنند. «تریتون»ها (اساطیر) با دو اسب خود، که یکی خشمگین و دیگری آرام است، حیوانات وحشی «هیپوتالاموس» را زیر آب نگه می دارند.

 

 

از این آبنما به عنوان سمبل برگشت به آرامش رم و غرب یاد شده است. دریای خروشان به عنوان دنیای خارج از امپراتوری تعریف شده که همچنان وحشی است و نیاز به رام شدن دارد. همچنین انداختن سکه در آب این فواره یکی‌ از رسوم دیرینه مربوط به این آبنما است.

 

رومیان باستان اعتقاد داشتند که پرتاب سکه به این آبنما موجب خشنودی خدایان دریا می شود و آنان بازگشت به آرامش رم را تضمین می‌کردند. جالب آن است که گردشگران سالانه حدود یک میلیون یورو به داخل این آبنما می‌اندازند که کل مبلغ جمع‌آوری شده صرف امورخیریه‌ کودکان ‌بی‌سرپرست می شود.

 

نخست وزیر ایتالیا برای رهبران حاضر در این مراسم سکه‌های یک یورویی که مخصوص نشست جی۲۰ در رم ضرب شده بود، تدارک دید. نقش سکه‌ها «مرد ویترویوسی» (The Vitruvian Man) اثر لئوناردو داوینچی بود که یکی‌ دیگر از سمبل‌های غرب‌گرایی و روشنفکری فرهنگ غرب به حساب می‌آید؛ سمبل‌هایی که در غیاب روسیه و چین حکایت از شدیدتر شدن جنگ سرد میان غرب و شرق دارد.

 

 

حال که دنیای غرب دچار ضعف مقابل شرق و به ویژه چین شده است، گرفتن چنین عکسی، خالی از حاشیه نیست.

 

در میان حواشی مذکور در ارتباط با حضور در این عکس ، رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرده بود صبح روز یکشنبه از حضور در این مراسم امتناع می‌کند و سخنگوی وی اعلام داشت که چون برنامه غیررسمی بوده، الزامی برای شرکت در این عکس وجود نداشته است.

 

از آنجایی که یکی‌ از محورهای اصلی‌ این اجلاس موضوع امنیت زنجیره تامین صنایع غرب بود، به خصوص میکروچیپ‌هایی‌ که در حال حاضر به علت جنگ اقتصادی میان دولت آمریکا و چین، در غرب کمیاب شده است، گرفتن چنین عکسی حاکی‌ از برگشت زنجیره تامین به کشور‌های هم‌پیمان غرب بود. حال باید دید نیامدن رئیس جمهور کره جنوبی به کادر عکس که کشورش یکی‌ از بزرگترین تولیدکنندگان میکروچیپ‌ها محسوب می شود، همزمان با سرمایه گذاری دولت آمریکا در جنوب مکزیک برای ساخت این میکروچیپ‌ها چه اثراتی در ساختار نظام جدید جهانی‌ خواهد داشت.

 

لازم به ذکر است که دولت شرقی چون کره جنوبی در قیاس با ژاپن هم از لحاظ تاریخی‌ و هم از لحاظ استراتژیک و بین‌المللی اهداف جداگانه‌ای را دنبال می‌کنند و این نقش آمریکا در حفظ وضع موجود دشوارتر شده است.

 

مهم آن است که از این آبنما به عنوان  سمبل برگشت قدرت به غرب یاد شده و برنامه سیاسی و اقتصادی بیست کشور برتر اقتصادی بازگشت زنجیره تولید به کشورهای هم‌پیمان است.

 

منابع

Seeking La Dolce Vita? G20 leaders toss coins into Rome’s Trevi fountain،

https://www.reuters.com/world/europe/seeking-la-dolce-vita-g20-leaders-toss-coins-into-romes-trevi-fountain-2021-10-31/

 

G20 leaders photo shoot at Trevi Fountain… President Moon and Biden absent، https://www.newsdirectory3.com/g20-leaders-photo-shoot-at-trevi-fountain-president-moon-and-biden-absent-comprehensive/?__cf_chl_managed_tk__=pmd_C_aItuyJaTUsJXywoDS9SXKOfTgNBnp.79JGdqGqRo4-1635851366-0-gqNtZGzNA5CjcnBszQe9

 

Mexico May Consider Southern States for Semiconductor Production,

https://money.usnews.com/investing/news/articles/2021-09-14/mexico-may-consider-southern-states-for-semiconductor-production

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات