تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 22:42
کد خبر : 18630

سرنوشت خالق Z در جنگ اوکراین

سرنوشت خالق Z در جنگ اوکراین
ورای سرنوشت پریگوژین که مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد، از دیگر اطرافیان پوتین نیز ماجراهای متعددی روایت شده است.

چند هفته بعد از شورش واگنرها علیه سران نظامی روسیه و در حالی که گمانه‌زنی‌های متعددی درباره سرنوشت سرکرده این ارتش خصوصی صورت گرفته بود، «اسپوتنیک» از دیدار «ولادیمیر پوتین» با «یوگنی پریگوژین» خبر داد.

 

در این رابطه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد: همه فرماندهان گروه و مدیریت گروه واگنر، از جمله پریگوژین در دیداری که ۲۹ ژوئن (۸ تیر) در کرملین برگزار شد و تقریباً سه ساعت به طول انجامی حضور داشته‌اند.

 

ورای سرنوشت پریگوژین که مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد، از دیگر اطرافیان پوتین نیز ماجراهای متعددی روایت شده است.

 

اخبار مرتبط

مین‌گذاری «واگنر» زیر پای پوتین

 

چندی قبل بود که یک ملی‌گرای برجسته روس که خود را مبتکر گروه Z  یعنی نماد کمپین روسیه در اوکراین می‌دانست پس از اصابت گلوله به سرش کشته شد؛ رخدادی که بسیاری آن را سوء قصدی مشکوک توصیف کرده اند. «ایگور منگوشف» ۳۶ ساله یک چهره برجسته در محافل ملی‌گرای روسیه بود. منگوشف حامی سرسخت ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد و فعالیت های افراطی و ملی‌گرایانه او در رسانه‌های اجتماعی به محبوبیت سیاست‌های کرملین در میان جوانان روس کمک می‌کرد.

 

در اواخر دهه ۲۰۱۰ منگوشف نزدیک به یک دهه را در باندهای خیابانی افراطی و ناسیونالیست روسیه گذرانده بود. او سرانجام یک گروه شبه نظامی طرفدار کرملین تاسیس و رهبری کرد. این گروه موسوم به (Svetlaya Rus) یعنی (نور روسی) از جانب ارتش روسیه برای کمک به عملیات منطقه خاکستری در مناطق جدایی طلب شرق اوکراین به کار گرفته شد. در اوکراین بود که گروه منگوشف با دیگر گروه‌های مسلح افراطی ملی‌گرا ادغام شد و گروه نظامی خصوصی (Yenot) یعنی راکون یا (Yenot PMC) را تشکیل داد. بلافاصله پس از شروع جنگ در اوکراین منگوشف بدون ارائه مدرک خود را خالق نماد (Z) معرفی کرد؛ نمادی که کرملین به عنوان نشانه ای از حمایت کمپین نظامی روسیه استفاده می کند.

 

 

در سال‌های بعد شبه نظامیان (Yenot PMC) شاهد چندین نبرد در اوکراین و سوریه بودند. در این میان منگوشف در کنار متحد نزدیک پوتین یعنی یوگنی پریگوژین مالک ادعایی گروه واگنر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نظامی خصوصی جهان کار می‌‍کرد. سال گذشته زمانی که منگوشف با نام مستعار (Bereg) اعلام کرد با درجه کاپیتانی به نیروهای مسلح روسیه پیوسته در محافل اجتماعی ناسیونالیست سرو صدای زیادی به پا کرد. با این حال اعتقاد بر این است که پذیرش مقام نظامی برای منگوشف به واقع اسمی بود و او به واقع همچنان رهبری گروه(Yenot PMC) را در دست داشت.

 

چندی قبل روزنامه «تلگراف» اولین رسانه غربی بود که گزارش داد منگوشف پس از اصابت گلوله به سر در بیمارستان نظامی روسیه کشته شده است. ظاهرا این حمله در کادیوکا، شهری در استان لوهانسک اوکراین، که روس‌ها آن را استاخانوف می نامند رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها از اوکراین حمله به منگوشف با یک کلت لوله کوتاه ۹ میلی متری و از فاصله نزدیک صورت گرفته است. منابع رسمی روسی علت بستری شدن او را تصادف عنوان کرده اند. با این حال مفسران نظامی روسیه این حمله را اعدام خوانده‌اند.

 

دولت اوکراین در مورد سوء قصد ادعایی اظهار نظری نکرده است اگرچه این داستان به طور گسترده در وب سایت‌های خبری این کشور و پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

 

گفتنی است حرف Z یکی از چندین نمادی است که روی خودروهای نظامی ارتش مسلح روسیه، نصب شده است. حرف Z و یک هشتگ با عنوان «ما آن چه را متعلق به ماست رها نمی‌کنیم» بر روی دیواری در لیگوفسکی در سن پترزبورگ روسیه دیده می‌شود. حرف Z از سوی نیرو‌های نظامی روس به عنوان علامت شناسایی بر روی تجهیزات و وسایل نقلیه زرهی آنها در مردم استفاده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات