تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 16:00
کد خبر : 20710

ایران از دموکرات‌ها امتیاز می‌گیرد؟

ایران از دموکرات‌ها امتیاز می‌گیرد؟
در ارتباط با اظهارات جنجالی کمال خرازی و نیز برداشت‌ها از آن به عنوان سیگنال مذاکراتی، تحلیل‌های گوناگونی طی روزهای گذشته مطرح شد

به گزارش ایران مامن، با انتشار اخبار و تحلیل‌های مختلف درباره مذاکرات ایران و آمریکا، نرخ ارزهای خارجی در حال نزول در کانال پنجاه هزار تومانی است. البته روزنامه «ایران» ارتباط میان این دو روند را رد کرده و نوشته برخی از رسانه‌ها و چهره‌های رسانه‌ای سعی کردند با دادن آدرس غلط، روند کاهشی دلار را معلول ادعای یک رسانه آمریکایی در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا معرفی کنند.

 

در این پیوند، نشریه «اکسیوس» در آمریکا به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده دو مقام دولت «جو بایدن» طی روزهای اخیر مذاکراتی غیرمستقیم در عمان با مقام‌های ایرانی داشته‌اند تا درباره چگونگی پرهیز از حملات تنش‌آفرین بیشتر در منطقه بحث کنند.

 

به ادعای اکسیوس، این گفت‌وگوها با شرکت «برِت مک‌گورک» مشاور ارشد دولت در امور خاورمیانه و «آبرام پِیلی» فرستاده موقت آمریکا در امور ایران، برگزار شده و هویت نمایندگان ایران در این مذاکرات معلوم نیست.

 

به گزارش «بی بی سی» این اولین تماس از این نوع میان دو طرف از ماه ژانویه بوده یعنی زمانی که مذکرات مشابهی در عمان برگزار شد.

 

این در حالی است که پس از حمله موشکی- پهپادی یک ماه پیش (۲۶ فروردین) و پاسخ نیم‌بند اسرائیلی‌ها، برخی نخبگان سیاسی و نظامی در تهران به خصوص «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از احتمال تغییر هسته‌ای در صورت تهدید تل‌آویو سخن گفته بودند.

 

 

پس از آن و با وجود مذاکرات مثبت «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، وی در تایید اظهارات قبلی خود مدعی شد ایران اکنون مواد شکافت پذیر کافی برای تولید حدود سه بمب هسته‌ای در عرض چند هفته در اختیار دارد اما از زمان عملیات ۷ اکتبر میزان یا سرعت فعالیت هسته‌ای خود را تغییر نداده است.

 

در همین خصوص و چند روز پیش «نیویورک تایمز» مدعی شد: غرب برای گفت وگو با ایران و روسیه پیرامون مسائل سیاسی به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوسل شده و وی را میانجی کرده است.

 

در ارتباط با اظهارات جنجالی کمال خرازی و نیز برداشت‌ها از آن به عنوان سیگنال مذاکراتی، تحلیل‌های گوناگونی طی روزهای گذشته مطرح شد از جمله «قاسم محبعلی» مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه بیان داشت: این اظهارات شاید پیامی به آمریکایی‌ها است؛ پیامی که نشان می‌دهد در سطوحی بالاتر از دولت عده‌ای تمایل به مذاکره دارند. بحث رفتن به سراغ تولید سلاح هسته‌ای بحث چالش برانگیزی است و بازدارندگی آن همواره مطرح بوده است. اتهاماتی که به ایران برای رفتن به شورای امنیت‌زده شد، بابت همین مسأله بود. مسأله‌ای که خسارت‌های بسیاری به ایران زد.

 

مرتبط:

شباهت کالبد برجام با مومیایی لنین

مذاکرات هسته‌ای و بلاتکلیفی مستاجر پیر کاخ سفید

چرخش نقش بازیگران برجام

احیای برجام؛ غنی‌سازی مذاکرات در اتاق تاریک

 

همچنین به گفته «محمد صدر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اینکه برخی دوستان بر چه مبنایی سخنانی را درباره تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند، اطلاع ندارم و شاید اشاره‌هایی دریافت کرده باشند.

 

در این میان، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا هم بیان داشت تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست. وی همچنین تصریح کرد که «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه و تیم او، همچنان برای ازسرگیری اجرای کامل توافق سال ۹۴ تلاش می‌کنند.

 

درباره مذاکرات، «علی بیگدلی» به «آرمان ملی» گفته است: کسانی بودند که در دولت  قبلی با هرگونه مذاکره مخالف بودند با این‌ وجود امروز که خودشان مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای ‌جز مذاکره وجود ندارد. این مسائل نشان می‌دهد که جبهه سختی که درگذشته علیه مذاکرات وجود داشت و توسط نهادهایی نیز حمایت می‌شد به‌مرور زمان سست و رویکرد دیگری پیش‌گرفته شده است.

 

«نعمت الله ایزدی» سفیر اسبق ایران در عمان هم مصاحبه‌ای با «انتخاب» داشته و تصریح کرده ایران روی نیرو‌های منطقه‌ای نفوذ دارد و آمریکا هم روی اسراییل نفوذ دارد که تعامل این دو طرف می‌تواند منطقه را آرام کند.

 

به گفته این دیپلمات سابق، نکته قابل توجه این گفتگو به تحولات چند وقت اخیر از جمله پاسخ ایران به اسراییل برمی گردد. آمریکایی‌ها نگران شدند که این مسأله دنبال دار و منطقه دچار جنگ جدید نشود. بایدن در سال انتخابات به هیچ وجه علاقه‌مند نیست که با شرایط جنگی وارد انتخابات شود. حتی اگر آن‌ها بتوانند جنگ غزه را هم به پایان برسانند، برایشان خوب است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات